Mając na uwadze wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek wprowadzenia na
podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca
zakwaterowania zbiorowego standardów w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony
małoletnich oraz uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw Dzieci,
w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia
Hotel Ottavianoprzyjmuje niniejszy dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w
przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa w Hotelu Ottavianodzieje się krzywda
oraz zapobiegania takim zagrożeniom.
1. Hotel Ottaviano prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem
praw człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na
krzywdzenie.
2. Hotel Ottaviano uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego
i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3. Hotel Ottaviano w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku
zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa
na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
4. Hotel Ottaviano zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących,
że Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów
szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
1. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
2. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra Dziecka,
w tym jego zaniedbywanie. Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa,
jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które
mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art.
200 kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można
uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich
terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności
zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności
i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia
(art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a
kk);
3. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny. W myśl Standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy;
4. Personel – osoba zatrudniona w Hotelu Ottaviano na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej lub członek organizacji.
1. Przyjmując Dziecko na pobyt w Hotelu Ottaviano, zawsze kiedy jest to możliwe, należy
dokonywać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w hotelu.
2. Przeprowadzenie identyfikacji Dziecka przez Personel recepcji jest obowiązkowe
w sytuacjach nietypowych i podejrzanych, wskazujących, że istnieje ryzyko krzywdzenia
Dziecka.
3. W celu identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w
hotelu, należy:
1) zapytać o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło
do hotelu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości Dziecka
lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad
Dzieckiem (np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu). W przypadku braku dokumentu
tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer
PESEL);
2) w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby
dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko;
3) jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument
świadczący o zgodzie Opiekunów Dziecka na wspólny wyjazd osoby dorosłej z Dzieckiem
(np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z rodziców
Dziecka/opiekunów prawnych);
4) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody Opiekunów Dziecka, należy poprosić
o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Dziecka
w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą Opiekunów Dziecka.
4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Dziecka lub
wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym
z Hotelu Ottavianobezpieczeństwa i obowiązek taki wynika z przepisów powszechnie
obowiązującego prawa.
5. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec
dorosłego i jego intencji skrzywdzenia Dziecka, należy dyskretnie powiadomić Dyrektora
Hotelu lub osobę przez niego wyznaczoną. Aby nie wzbudzać podejrzeń, można np. powołać
się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby
poczekała wraz z Dzieckiem w holu, restauracji lub innym miejscu.
6. Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko, jak i osoba
dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu i nie pozostawać sami.
7. Dyrektor Hotelu lub osoba przez niego wyznaczona podejmuje decyzję o zawiadomieniu
policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu
uzyskania dalszych wyjaśnień.
8. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa
na szkodę Dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się zasady
w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka.
9. W przypadku gdy świadkami nietypowych lub podejrzanych sytuacji jest Personel innych
komórek organizacyjnych, np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i
restauracji, ochrony, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Hotelu lub osobę
przez niego wyznaczoną, która zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
1. Personel posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na
czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia Dzieci.
2. Personel zobowiązany jest niezwłocznie informować Dyrektora Hotelu o każdym
podejrzeniu krzywdzenia Dziecka.
3. Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora Hotelu, który może wyznaczyć do tego
zadania inną osobę, chyba że wystarczające będą działania Personelu w tym zakresie.
4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:
1) Dziecko ujawniło Personelowi fakt krzywdzenia,
2) Personel zaobserwował krzywdzenie,
3) Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada
niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności
mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem
Dzieci w pokoju osoby dorosłej;
4) Opiekun Dziecka lub osoba trzecia zgłosi fakt krzywdzenia Dziecka.
5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko przebywające w hotelu
(np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z Dzieckiem podejrzewanym
o krzywdzenie (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka, a
także oddzielnie z Dzieckiem poddawanym krzywdzeniu (w miarę możliwości przy
Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka.
6. W razie podejrzenia, że Dziecko doświadcza ze strony innego Dziecka przemocy
z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie bądź powtarzającej się przemocy fizycznej, powtarzającej się przemocy psychicznej lub
powtarzających się niepokojących innych zachowaniach osoba interweniująca zobowiązana
jest dodatkowo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa lub zawiadomić
najbliższy sąd rodzinny.
7. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Opiekuna Dziecka/ osobę z którą
przebywa w hotelu w formie:
1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego
życie, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od
Opiekuna Dziecka/ osoby z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie oraz zawiadomić
policję pod numerem 112 lub 997;
2) innych przestępstw, osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić policję lub
prokuraturę składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy
psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań
(tj. krzyk, niestosowne komentarze), Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo
Dziecka, przeprowadzić rozmowę z Opiekuna Dziecka/ osobą z którą przebywa podejrzewaną
o krzywdzenie, w przypadku powtarzającej się przemocy osoba interweniująca zobowiązana
jest powiadomić właściwy ośrodek pomocy społecznej, równolegle składając do sądu
rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
8. W przypadku powzięcia przez członka Personelu podejrzenia, że Dziecko jest krzywdzone
przez osoby trzecie (w tym członka Personelu) w formie:
1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego
życie, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od
osoby podejrzanej o krzywdzenie oraz zawiadomić policję pod nr 112 lub 997;
2) innych typów przestępstw, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka
i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie oraz poinformować na piśmie policję
lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy
psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie), Personel jest zobowiązany zadbać
o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Osoba
interweniująca zobowiązana jest zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą Dziecko;
4) innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze), Personel
zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o
krzywdzenie oraz osoba interweniująca zobowiązana jest przeprowadzić rozmowę
dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończyć współpracę.
9. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie
podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka oddalenie się z hotelu.
10. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby
podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod
nadzorem dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych Gości.
11. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Dziecko powinno
przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
12. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
powiązanego z kontaktem Dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,
naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby Dziecko myło się oraz jadło/piło do
czasu przyjazdu policji.
13. Po odbiorze Dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne
istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię
listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
14. Personel oraz osoba interweniująca ma obowiązek sporządzić notatkę służbową ze
zdarzenia oraz podjętych działań. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
15. Po interwencji należy opisać zdarzenie w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru Dziecka.
Ewidencję zdarzeń zagrażających dobru Dziecka prowadzi osoba wyznaczona przez
Dyrektora hotelu.
1. Wszystkie osoby pracujące z Dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że
ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego
Dziecka.
2. Personel zatrudniony przez hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką
nad Dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym, który następnie dołączany jest do
akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku.
3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć
potencjalny kontakt z dziećmi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o
nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko Dzieciom.
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Personel jest działanie dla
dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie.
2. Personel traktuje Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel
realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych
organizacji oraz swoich kompetencji.
3. Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z Dziećmi
i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec Dziecka są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Dzieci.
4. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Dziecka. Nie wolno krzyczeć na
Dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa Dziecka lub innych Dzieci.
5. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących Dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych Dzieci. Obejmuje to wizerunek Dziecka, informacje
o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
6. Personel zobowiązany jest do zapewnienia Dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w
jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
Personelowi hotelu i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
7. Nie wolno proponować Dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w obecności Dzieci.
8. Każde przemocwe działanie wobec Dziecka jest niedopuszczalne.
9. Kontakt z Dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów
mieszczących się w zakresie obowiązków Personelu. Nie wolno zapraszać Dzieci do swojego
miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także
kontakty z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail,
komunikatory, profile w mediach społecznościowych).